Z założenia mobilny oznacza dostępny w każdym miejscu i o każdym czasie. Mobilność to wygoda korzystania z wielu usług tam, gdzie chcemy i kiedy chcemy, a mamy ją dzięki łatwemu dostępowi do Internetu poprzez wiele urządzeń, które mogą się łączyć z siecią. Ale bankowość mobilna to także e-banki, które istnieją tylko wirtualnie. Co to jest m-banking? Jakie ma zalety, a jakie wady?

Czym jest m-banking?

Mobilność oznacza łatwy dostęp do konkretnych usług. Bankowość mobilna z angielskiego m- banking – oznacza możliwość obsługi rachunków przez smartfona lub telefon wyposażony w Internet lub inne urządzenie mobilne z dostępem do wirtualnej sieci. Dostęp do usług odbywa się poprzez aplikację mobilną lub serwis mobilny, który oferuje dany bank. Jest to swoista odmiana bankowości internetowej z tą różnicą, że bankowość mobilna jest o wiele prostsza. Na czym polega od strony technicznej bankowość mobilna? Protokół WAP, który jest zainstalowany w telefonie komórkowym, pozwala na mobilne połączenie ze stroną internetową banku. Dzięki temu klient banku może mieć pełną kontrolę nad swoim kontem lub kontami w danym banku i może z powodzeniem zarządzać własnymi finansami. Wystarczy korzystać ze specjalnych aplikacji lub serwisów bankowych. Dzięki takim rozwiązaniom niektóre banki i instytucje finansowe poszły jeszcze o krok dalej. Postanowiły bowiem istnieć tylko wirtualnie w Internecie. I choć nie jest ich jeszcze wiele, to popyt na ich usługi rośnie. Dlaczego chętnie korzystamy z bankowości mobilnej?

Za i przeciw bankowości mobilnej

Bankowość mobilna ma więcej zalet niż wad. Do zalet zalicza się przede wszystkim łatwy i szybki dostęp do konta z każdego miejsca i o każdym czasie, 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Jest to rozwiązanie, które najwięcej zwolenników ma wśród ludzi młodych, którzy nie boją się nowych technologii i mają do nich zaufanie. Kolejną zaletą korzystania z bankowości mobilnej są niskie koszty obsługi. Banki istniejący w sieci nie musi utrzymywać ani placówek, ani rzeszy pracowników. Jego koszty – to koszty serwisu mobilnego, a klient robi praktycznie wszystko samodzielnie. Jest to świetnie rozwiązanie przede wszystkim dla studentów, którzy najbardziej liczą swoje wydatki.
Przeciw bankowości mobilnej opowiedzą się zdecydowanie ludzie starsi, którzy wolą tradycyjną bankowość w konkretnym miejscu, z konkretną obsługą i ci, którzy do bankowości mobilnej po prostu zaufania nie mają i martwią się o bezpieczeństwo swoich pieniędzy. Wirtualny bank to dla nich nie bank, podobnie jak wirtualne konto.

Historii słów kilka

Pierwsze usługi bankowości mobilnej banki oferowały za pośrednictwem SMS. Rok 1999 był przełomowy dla bankowości mobilnej. Wtedy pojawiły się pierwsze smartfony z dostępem do Internetu i banki zaczęły stosować technologię WAP. Pierwsze bankowe proste aplikacje mobilne pojawiły się, gdy na rynek Apple wprowadził pierwszego iPhone’a. Pierwsi klienci podchodzili do tych nowinek z nieufnością. Obwiali się włamań do kont i utraty środków finansowych. Jednak banki wprowadziły szereg zabezpieczeń i obecnie według danych z 2013 roku z bankowych aplikacji mobilnych w Polsce korzysta 1, 330 mln użytkowników i z każdym rokiem przybywa ich ponad 100 tysięcy. Na świecie liczba osób, które korzystają z aplikacji mobilnych, przekroczyła już 2, 5 miliarda. Ponad dwa miliardy ludzi korzystają z możliwości, jakie daje im sieć GSM.

goforchange.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here