Detaliści sprzedają produkty w tym usługi konsumentom na ich własny osobisty użytek. Umożliwiają im zakupy w dowolnych ilościach oraz dogodnym miejscu i czasie. Detaliści świadczą usługi sprzedażowe i posprzedażowe, służą także poradą przy zakupie i dostarczają towar do domu. Mogą również udzielić kredytu, załatwiają reklamację oraz załatwiają obustronny przepływ informacji na linii producent – konsument. Najważniejszą usługą świadczoną przez detalistów jest umożliwienie dotarcia z produktami do wielkich rzeszy konsumentów.
Rodzaje detalistów:
a) Niezależni detaliści
Prowadzą sklepy i punkty usługowe we własnych lub wynajmowanych lokalach.
b) Handel uliczny
W tym przypadku mamy do czynienia z 3 głównymi kategoriami sprzedawców
– niezależni detaliści
– właściciele sklepów
– producenci artykułów.
c) Dobrowolne zrzeszenia
Takie zrzeszenia organizowane są najczęściej w handlu towarami częstego zakupu. Uczestnicy oferują logo zrzeszenia, jego reklamę, udzielają zrzeszonym detalistom porad w zakresie cen, księgowości oraz zapasów.
d) Przedsiębiorstwa wielosklepowe
Tworzą one duży łańcuch jednostek handlowych sprzedających towary pod własną marką handlową. Takie przedsiębiorstwa są wysoko scentralizowane. Za poszczególne sklepy odpowiedzialni są ich kierownicy. Jednak tylko w zakresie ich funkcjonowania, natomiast za negocjacje z hurtownikami oraz wszelkie decyzje odpowiedzialni są specjaliści zatrudnieni w centrali.
e) Domy towarowe
Znajdują się zazwyczaj w centrach miast. Składają się z działów, które zaspakajają odrębne potrzeby konsumentów. Za każdy dział domu towarowego odpowiada kierownik. Domy towarowe oferują klientom wyższy poziom usług. Cechuje je:
– lokalizacja przy głównej trasie
– większy udział obsługi przez sprzedawców
– bogatszy wystrój
– dostawy towarów do domu.
f) Sklepy dyskontowe
Są to jednostki w formie dużych placówek handlowych lub łańcuchów sklepów, które sprzedają głównie konsumpcyjne dobra trwałego użytku po bardzo konkurencyjnych cenach. Jest to możliwe dzięki np.:
– hurtowym zakupom u producenta
– rezygnacji z marży handlowej.
g) Supermarkety
Są to sklepy samoobsługowe o dużej powierzchni. Supermarkety sprzedają towary pod marką producenta lub własną.