Elektroniczny policjant, czyli jak to jest z tym alkomatem w samochodzie

Blokada alkoholowa to pojęcie, które stosunkowo niedawno pojawiło się w polskim systemie prawa o ruchu drogowym. Jej zadaniem jest uniemożliwienie uruchomienia pojazdu, jeżeli kierowca jest pod wpływem alkoholu. Jak na razie, takie rozwiązanie jest stosowane najczęściej w firmach transportowych, przewozie substancji niebezpiecznych oraz przez kierowców chcących odzyskać prawo jazdy po jego utracie.

Pijani mordercy

Według statystyk, co roku dochodzi średnio do 4 tys. wypadków drogowych spowodowanych przez pijanych kierowców, wskutek których śmierć ponosi ponad 500 osób, a kilka tysięcy zostaje rannych. Nietrzeźwi kierowcy to zmora na dzisiejszych drogach, stanowiąca ogromne zagrożenie dla życia i zdrowia innych uczestników ruchu drogowego. Aby z tym walczyć, wprowadzono tzw. Alkolock’i, czyli samochodowe alkomaty, które blokują zapłon pojazdu po wykryciu u kierowcy alkoholu w wydychanym powietrzu.

Alkoholowa blokada w świetle prawa

Według art. 2 punkt 84 Ustawy Prawo o ruchu drogowym, blokada alkoholowa jest urządzeniem skutecznie uniemożliwiającym uruchomienie silnika samochodu, jeżeli kierowca jest pod wpływem alkoholu, czyli ma co najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm3 wydychanego powietrza. Alkolock to elektroniczne urządzenie, które stanowi połączenie standardowego alkomatu, układu zapłonowego oraz immobilisera. Tego typu rozwiązania wykorzystuje się obecnie w samochodach osobowych oraz dostawczych, autobusach, maszynach budowlanych, a także w tramwajach czy lokomotywach.

W Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 21 lipca 2016 r. ustawodawca narzucił szereg wymogów technicznych, jakie powinny spełniać Alkolock’i, w tym także sposób ich montażu oraz kalibracji urządzenia. Montaż blokady alkoholowej musi zostać przeprowadzony w specjalnie do tego przygotowanym serwisie samochodowym. Obecnie w Polsce działa cała sieć wyspecjalizowanych pod tym względem punktów montażowych. Alkolock można nie tylko kupić, ale również wypożyczyć lub wyleasingować na określony okres czasu. Po zamontowaniu takiej blokady samochód musi zostać poddany dodatkowym badaniom technicznym.

Szwedzi stosują od dawna

Chociaż w Polsce blokada alkoholowa jest znana i stosowana dopiero od kilku lat, to niektóre marki samochodowe takie rozwiązania wykorzystują już od dawna. Przykładem może być szwedzkie Volvo, które wprowadziło alkolock’i do swoich auta już w 2007 roku. Tego typu urządzenie jest montowane w specjalnie do tego przygotowanym gnieździe znajdującym się na desce rozdzielczej, które jednocześnie ładuje baterię alkomatu. Wkładając kluczyk do stacyjki kierowca otrzymuje komunikat na panelu centralnym z prośbą o użycie alkomatu. O wyniku testu świadczy kolor kontrolki alkomatu. Kolor zielony oznacza pełną trzeźwość kierowcy, kolor żółty mówi o wykryciu minimalnej, lecz dopuszczalnej ilości alkoholu, natomiast kolor czerwony świadczy o przekroczeniu dopuszczalnej granicy stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu, co jest równoznaczne z unieruchomieniem przez system jednostki napędowej.

Alkolock sposobem na zmniejszenie kary

Blokada alkoholowa w samochodzie może być również sytuacją łagodzącą w sytuacji utraty przez kierowcę prawa jazdy i prób jego wcześniejszego odzyskania. Zgodnie z art. 182a §1 Kodeksu karnego wykonawczego, po odbyciu połowy okresu orzeczonej kary zakazu prowadzenia pojazdów, ukarany kierowca może wnioskować o dalsze jej wykonywanie, ale w formie zakazu prowadzenia pojazdów nieposiadających blokady alkoholowej. Jest to, de facto, wniosek o zmianę sposobu wykonywania kary, co oznacza skrócenie o połowę okresu zakazu prowadzenia pojazdów na zakaz prowadzenia pojazdów bez blokady. O tym, czy wniosek kierowcy zostanie uwzględniony lub odrzucony decyduje Sąd I instancji, który wydał wobec tego kierowcy wyrok.

Autorzy: Sklep-alkomat.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here